صدای افغان

ساخت وبلاگ
اوباما به کوبا سفر خواهد کرد
 باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا طی هفته های آینده به کوبا سفر خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) به نقل از منابع خبری، مقامات ارشد دولت امریکا اعلام کردند، اوباما اواسط ماه مارس سال جاری میلادی به کوبا سفر می کند.
اوباما نخستین رئیس جمهور امریکا خواهد بود که طی نزدیک به هفت دهه گذشته به کوبا سفر می کند.

 سفر اوباما به کوبا بخشی از سفر چند جانبه اش به آمریکای لاتین است که قرار است از ماه آینده آغاز شود.

هر چند سفر اوباما به کشورهای امریکای لاتین هنوز به طور رسمی اعلام نشده است اما  انتظار می رفت که اوباما در آخرین سال ریاست جمهوری اش به کوبا سفر کند، زمزمه هایی از مخالفت ها با روابط واشنگتن- هاوانا خصوصا از طرف نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری به گوش می رسد.

تد کروز، سناتور جمهوری خواه ایالت تگزاس که پدرش در دهه ۵۰ میلادی از کوبا به آمریکا گریخته، اعلام کرده است: تا زمانی که خانواده کاسترو در مسند قدرت قرار دارند، اوباما نباید به کوبا سفر کند.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه ایالت فلوریدا نیز که فرزند مهاجران کوبایی است، از اوباما به خاطر سفر به کشوری که «دیکتاتوری کمونیستی ضد امریکایی» توصیف می کند، انتقاد کرد.

از زمان سفر کالوین کولیج، رئیس جمهور اسبق آمریکا به کوبا در سال ۱۹۲۸، تا کنون هیچ یک از روسای جمهوری آمریکا به هاوانا سفر نکرده اند.

تنها پس از کولیج، هری ترومن، دیگر رئیس جمهور اسبق آمریکایی در سال ۱۹۴۸ به خلیج گوانتانامو سفر کرد که تحت کنترل آمریکا قرار دارد. «جیمی کارتر» نیز بارها از این خلیج بازدید کرده بود.

واشنگتن از سال ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک خود را با کوبا قطع و تصمیم به تحریم این کشور گرفت، اگر چه برخی از این تحریم‌ها در ماه‌های اخیر لغو شده است، بیشتر تحریم‌های آمریکا همچنان به قوت خود باقی است.

اوباما دسامبر ۲۰۱۴ اعلام کرد گفت‌وگوها برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با کوبا را از سر خواهد گرفت در همین راستا یک ماه بعد، آمریکا کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کرد.

همچنین، در پی این چرخش در سیاست خارجی آمریکا، اوباما دستور اجازه سفرهای بیشتر به کوبا، افزایش میزان حوالۀ پول نقد به این کشور و کاهش محدودیت‌های برخی از بخش‌های بازرگانی با هاوانا را صادر کرد.

پس از آن، اوباما ماه آوریل با رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا به طور رسمی مذاکره کرد که این نخستین دیدار رهبران دو کشور از سال ۱۹۵۶ به حساب می‌آمد.

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 141 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 0:37

توصيه مطلب

۰

تصاویر/ نمایشگاه عکس به یاد قیس عصیان در مزار شریف

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ دلو ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۴

تصاویر/ نمایشگاه عکس به یاد قیس عصیان در مزار شریف
Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 122887

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 169 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 20:56

شهر کنسبا در شمال لاذقیه آزاد شد

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ دلو ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۲

شهر کنسبا در شمال لاذقیه آزاد شد
 نیروهای ارتش روسیه پس از درگیری شدید با گروه‌های تروریستی، شهر استراتژیک کنسبا در شمال لاذقیه را آزاد کرده‌اند.
به گزارش خبرگزرای صدای افغان (آوا)، آزادسازی این شهر استراتژیک در مناطق شمالی سوریه به ارتش این کشور اجازه می‌دهد تا عملیات گسترده‌‎تری را برای آزادسازی شهر جسر الشغور واقع در شمال شرق کنسبا درش ولایت ادلب آغاز کند.

در پی آزادسازی این شهر، تروریست‌های مستقر در این منطقه به سمت شهرک بداما در حومه غربی ادلب گریختند.

در همین حال ارتش سوریه به کمک نیروهای دفاع مردمی منطقه قلعه شَلف در حومه شمالی لاذقیه را از کنترل تروریست‌ها خارج کرده است.

 نیروهای ارتش سوریه همچنین با دفع حمله عناصر داعش در جبهه مهین–الحدث در حومه حمص، شماری از آنان را کشتند و زخمی کردند.

همچنین ارتش سوریه با بدست گرفتن کنترل شهرک راهبردی کنسبا در ریف شمالی لاذقیه به سه کیلومتری ولایت ادلب  و با آزاد سازی این شهرک به ۱۳ کیلومتری شهر جسر الشغور رسیده است.

از زمان شروع این درگیری ها، نیروهای دولتی مساحت تقریبی ۷۵۰ کیلومتر مربع را به کنترل خود در آورده است و تنها ۱۸ درصد از حومه لاذقیه در اختیار تروریست ها قرار دارد.

آزادسازی این شهر استراتژیک در مناطق شمالی سوریه به ارتش اجازه می‌دهد تا عملیات گسترده‌‎تری را برای آزادسازی شهر جسر الشغور واقع در شمال شرق کنسبا در استان ادلب آغاز کند.

نیروهای ارتش و شبه نظامیان کرد سوریه در هفته‌های اخیر به پیشروی‌های گسترده‌ای در مناطق مختلف این کشور عربی دست یافته و حتی تا نزدیکی مرزهای ترکیه پیش رفته‌اند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 122889

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 136 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 20:56

تصاویر/ جولان معتادین در سطح شهر کابل

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ دلو ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۹

تصاویر/ جولان معتادین در سطح شهر کابل
Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 122883

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 112 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 19:49

تصاویر/ شکایت جوانان از نبود جای مناسب برای ورزشکاران در شهر کابل

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ دلو ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۴

تصاویر/ شکایت جوانان از نبود جای مناسب برای ورزشکاران در شهر کابل
Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 122886

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 136 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 19:49

آلمان هنوز تاوان"هلوکاست" دروغین را می پردازد!
گذشته و حال انسانها است که آینده آنان را شکل می دهد و حال انسانها چیزی نیست که جدای از هویت و ماهیت آنان باشد. هویت دولتها و ملتها نیز این چنین است. اینکه گاها گفته می شود "در گذشته نباید متوقف شد" و یا اینکه "گذشته را باید رها کرد و بحال و آینده باید اندیشید و متمرکز شد"، این خوب و لازم است؛ اما گاها ممکن و میسر نیست و هستند بسیاری از دولت و ملتها که با هر تلاش و تقلا و در عرض و طول سالها و بلکه قرنها نمی توانند سایه شوم گذشته را از آسمان سرنوشت خویش محو و نابود سازند.
یکی از آن دولت و ملتها دولت و ملت آلمان است که در چنبره افسانه دروغین"هلوکاست" گیر مانده و هنوز که دهه های بسیار و متوالی از دوره هیتلر و تسلط نازی ها در آن کشور می گذرد و به ظاهر کشور آلمان بهترین نظام "اومانیستی" را تجربه می کند، قضیه جعلی و ساختگی "هلوکاست"، دست از سر دولت و ملت آلمان بر نمی دارد.
"بر اساس خبرها آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان،تاکیدکرده استکه"روابط دوستانه"کشورش با  ایران،تنها پس از"به رسمیت شناختن حق موجودیت اسرائیل"ممکن خواهدبود.
خبرگزاری رویترز  گزارش داده که خانم مرکل روز سه‌شنبه۲۷دلو و در کنفرانس خبری مشترک با  بنیامین نتانیاهو،نخست وزیراسرائیل،شرکت کرد.
صدراعظم آلمان در دیدار با نخست وزیر اسرائیل نیز تاکیدکرده است: "ما این را کاملا  روشن کرده‌ایم تا زمانی که ایران،حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت نشناسد،از روابط دوستانه  با آن خبری نخواهد بود".
از دید بسیاری از آگاهان، اظهارات صدر اعظم آلمان در کنفرانس خبری با نخست وزیر اسرائیل، پیش و بیش از آنکه جدیت موضع یک کشور اروپائی در قبال ایران را داشته باشد، بیشتر تشریفاتی و با انگیزه فرو نشاندن خشم مقامات رژیم صهیونیستی، ابراز واتخاذ شده است و خیلی نمی تواند باری از واقعیت های موجود در تعامل اتحادیه کشورهای اروپائی با جمهوری اسلامی ایران را با خود داشته باشد و آن را بازتاب دهد.
از دید آگاهان، به هر میزانی که کشور ایران نیازمند روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای اروپائی باشد، به همان میزان و حتی بیشتر از آن این اروپائی ها هستند که محتاج به این روابط راهبردی و حساس می باشند. بنائن چنانکه گفته شده است موضوع ساختگی "هلوکاست" که در زمان جنگ جهانی دوم و پس از آن بوسیله سیاست گران زیرک و چالاک یهودی، طرح و پیگیری شد و این اتهام چون آن لکه ننگین بر پیشانی دولتمردان آلمانی در هر عصر و زمانی، سنگینی می کند، موجب شده است تا پس از جنگ جهانی دوم، هر دولت و نظامی که در آلمان روی کار میاید، به نوعی خود را وام دار و مدیونقوم یهود و موضوع قتل عام آنها در دوره تسلط نازی ها در آلمان می دانند.
به نظر می رسد دولتهای مختلفی که بعد از جنگ دوم جهانی یکی پس از دیگری در آلمان روی کار آمده و در آینده نیز خواهند آمد، همگی باید تاوان قضیه ساختگی "هلوکاست" را بپردازند و جدی یا به گونه نمایشی هم که شده دل مقامات رژیم جعلی اسرائیل را از خود نرنجانند و به نظر می رسد سخنان اخیر خانم مرکل؛ صدر اعظم آلمان مبنی بر مشروط کردن رابطه با ایران را بر به رسمیت شناخته شدن رژیم اسرائیل به وسیله ایران نیز در همین راستا قابل بحث و ارزیابی می نماید.
روابط کشورها در عصر و شرایط کنونی، پیشتر و بیشتر از هر گزینه دیگری بر اساس منافع متقابل استوار است و در یک چنین شرایط و اوضاعی، دولتها به گزینه ها و حرفها و عملکردهایی اهیمت اصلی و حیاتی را قائل می شوند که تامین کننده منافع طرفین باشد.
با توجه به اصل و فرمول دیپلماتیک بالا، واقعیت این است که رژیم اسرائیل به خصوص پس از توافق هستی ای ایران با کشورهای ۵ به علاوه یک و برنامه موفقیت آمیز "برجام" برای جمهوری اسلامی ایران، به شدت تنها مانده و احساس انزوا می کند؛ لذا چنانکه در اثنای مذاکرات هسته ای خود را به هر آب و آتشی می زد؛ تا مانع توافق قدرتهای اتمی با ایران شود، در شرایط پس از توافق نیز با همه ی وجود تقلا دارد تا مانع رفع کامل تحریمها و نیز مانع برقراری روابط نزدیک ایران با دولتهای اروپائی و غیر آن شود.
با همین رویکرد ریاکارانه و خصمانه است که نخست وزیر این کشور جعلی به خود زحمت می دهد و راهی کشور آلمان می شود؛ تا شاید بتواند با شلیک آخرین تیرها در تاریکی، مانع برقراری روابط حساس و راهبردی میان آلمان و ایران شود و اظهارات وی در کنفرانس مشترک خبری با صدر اعظم آلمان، گویای همین نیت خصمانه او نسبت به ایران و سایر ملل مسلمان است.
او در سخنانش به گونه واضح و شفاف قصد تشجیع و تحریک مقامات آلمانی نسبت به ایران و سایر ملل مسلمان را دارد و شاید گمان می کند با استفاده از این نوع شگرد سخن گفتن، در اراده دولتمردان آلمان نسبت به تعامل با جمهوری اسلامی، می تواند تاثیر گذار باشد.
"اگر اسرائیل وجود نداشت،تمام قسمت‌های غربی خاورمیانه  باسیل اسلامگرایی افراطی مواجه می‌شد و با این سیل،میلیون‌هانفر"پناهجوی"دیگر به اروپا می‌آمدند. اسرائیل دیوار محافظ تمدن غرب در قلب خاورمیانه است."
سه جمله قصار بالا، عین سخنانی است که نتانیاهو در کنفرانس خبری اش با آنگلا مرکل و با هدف تحریک وی علیه ایران و مسلمانان بر زبان آورده؛ اما آیا کوشش های توام با عصبانیت و سرخوردگی نخست وزیر رژیم صهیونیستی، می تواند در آن حد و پیمانه کارساز باشد که مقامات آلمان منافع تعریف شده خویش را در پای آن اظهارات قربانی کند، قطعاً پاسخ منفی است.

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 172 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 19:49

قبل از رسیده به هدف:

یک تروریست با کمربند مواد انفجاری اش در لغمان بازداشت شد

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ دلو ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۷

ماموران ریاست عمومی امنیت ملی کشور یک عامل انتحاری را با کمربند مواد انفجاری همراهش قبل از رسیدن به هدف در ولایت لغمان بازداشت کردند.

یک تروریست با کمربند مواد انفجاری اش در لغمان بازداشت شد

ماموران ریاست عمومی امنیت ملی کشور یک عامل انتحاری را با کمربند مواد انفجاری همراهش قبل از رسیدن به هدف در ولایت لغمان بازداشت کردند.
به گزارش خبرگزاری آوا، این عامل انتحاری قصد انجام حمله انتحاری را در یکی از نقاط مزدحم شهر مهترلام مرکز ولایت لغمان داشته است.
ریاست عمومی امنیت با نشر خبرنامه ای اعلام کرد که دشمنان قسم خورده ومزدوران بیگانه همیشه با طرح دسایس شوم و ایجاد رعب و وحشت درمیان مردم تلاش دارند تا به شکل از اشکال مردم مظلوم و بی گناه را به خاک و خون بکشانند.
در خبرنامه آمده است که این تروریست «عطا محمد» نام دارد که توسط ماموران ریاست عمومی امنیت ملی با همکاری نزدیک مردم شناسایی و بازداشت شده است.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 122877

مرجع : خبرگزاری صدای افغان )آوا) - کابل

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 127 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 17:47

حکومتی که به بقای خود نمی اندیشد!

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ دلو ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

حکومتی که به بقای خود نمی اندیشد!
در یک ماه گذشته دو  گزارش از طرف نهادهای بین المللی منتشر می شود و به دولت افغانستان نسبت به فساد های مهار ناشدنی در اداره های حکومتی هشدار می دهد.
یک ماه از نخسیتن گزارش از سوی سازمان شفافیت بین المللی که مقر آن در آلمان است می گذرد که حکومت افغانستان را در رتبه سوم جهان در فساد قرار داده بود.
گزارشی دیگری که هم دریکی دو روزگذشته منتشر شده است بسته پیشنهادی ای را به حکومت افغانستان سپرده و راه بیرون رفت از فساد را ارایه داده است.
این بسته پیشنهادی به حکومت افغانستان توصیه می کند که برای بقای خود آن بسته را جدی بگیرد و نسبت به عمل آن تلاش ورزد.
در این بسته توصیه شده است که مبارزه با فساد در اولویت حکومت قرار گیرد. در میان آمار و ارقامی که این سازمان بدان ها اشاره کرده است، دو نکته قابل درنگ و حایز اهمیت بیشتر است .و این دو نکته بارها نیز از سوی رسانه های داخلی کشور به حکومت تذکرداده شده و هم چنان برخی کشورهای خارجی روی آن مکث و درنگ کرده اند.
این دو نکته یکی، مبارزه با فساد اداری است،دوم ایجاد یک دستگاه قضایی مقتدر و مستقل.
آنچه به نام فساد اداری گفته شده است، به زیر مجموعه های گوناگونی تقسیم می شود، رشوه ستانی،بی قانونی،رانت خواری و... از جمله نمودهای بارز فساد اداری در کشور است،که متاسفانه نه حکومت گذشته و نه کنونی هیچ کدام بر آن توجه نکرده اند، حتا با تاسف باید گفت که از انتخابات دموکراتیک که باید حکومت مردمی و پاسخگو بیرون آید، که رنگ و تعلق قومی کمتری داشته باشد برعکس حکومت قومی بیرون آمده و کوشیده تا فضای کلی کشور را به رنگ خود در آورد.
برای مبارزه با این فساد، نیز ساز و کاری مناسب لازمست و گمان نمی رود که با بسته های پیشنهادی سازمان های بین المللی قابل رفع و دفع باشد.
آنچه ناامید کننده است این که حکومت نه تنها در جهت محو این فساد زیر بنایی مبارزه نکرده که خود به یکی از عوامل این فساد تبدیل شده است. برای مبارزه با این فساد هم نیازمند یک حکومت بی طرف است که در موضع گیری و عمل سیاسی قومیت را اصل قرار ندهد، و هم وسیله های نرم افزاری باید به کار گرفته شود.

این که تصور شود که حکومت افغانستان با ایجاد چند اداره بتواند به این مشکل فایق آید به نظر میرسد که انتظار به مورد وبه جایی نیست. گرچه ساختن اداره برای جلو گیری از برخی تخلف ها لازمست، اما آنچه از اهمیت بیشتربرخوردار است داشتن اندیشه ها ی فرا قومی در حکومت است.
اگر تاسیس اداره های حکومتی بدون زیر ساخت های فکری باشد خود به فساد تبدیل می شوند.ایجاد کمیسیون های انتخاباتی از نمونه های بارز آنست. کمیسیون های انتخاباتی - به ظاهر- اداره های مستقلی تعریف می شوند که باید در راستای اجرای قانون اساسی وقانون آن اداره عمل کنند، اما همین اداره های نام برده به یک کانون بد اخلاقی و فساد انگیز تبدیل می گردند.
بنابراین آنچه این نهاد بین المللی پیشنهاد کرده است در افغانستان پاسخ مثبت نداده است. زیرا مبنای فکری این نهادهای حکومتی بر قوم گرایی بنا یافته است.
لذا فساد دستگاه های حکومتی کاهش نمی یابد مگر اینکه از وسیله های نرم نیز سود برده شود،طرز دید و نگرش سران حکومت تغییر پیدا کند. قوم گرایی شیوه جدیدی در حکومت داری در افغانستان نبوده و نیست، تاریخ افغانستان مملو و مشحون از این گرایش ها است. آنچه که امروز باعث تاسف وگاه تعجب می شود آنست که قوم گرایی در قالب دموکراسی و جامعه مدنی ظاهر شده است.
نکته دومی که از اهمیت فوقالعاده برخوردار است ومتاسفانه حکومت افغانستان کمتربه آن توجه کرده است، ایجاد دستگاه قضایی مستقل است. اهمیت این اداره به حدی است که برخی اندیشمندان سیاسی، ایجاد یک حکومکت مردم سالار و پاسخگو را مستیقما مربوط به ایجاد یک دستگاه قوی قضایی می دانند.
دستگاهی که ایجاد و تقویت آن در پانزده سال گذشته هیچ وقت جدی گرفته نشده و مورد توجه واقع نگردیده است.
اگر با دید ژرف تر نگریسته شود، عدم اقبال و استقبال از ایجاد یک اداره قضایی قوی، ناشی از تفکر قومی است. تفکر قومی یک تفکر انحصارگر و تمامیت خواه ست. کسی که طرز دید و تلقی او آمیخته به باور های قومی باشد ، این دید و اندیشه در تمام سطوح حکومت داری ریزش خواهد کرد، همه ابعاد حکومت را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. یعنی جناح های تشکیل دهنده حکومت، وقتی که تمام امتیازات را حق خود بداند، خواه نا خواه و آگاهانه یا ناآگانه در همان پارادایم عمل خواهد کرد و به قوای سه گانه حکومتی هم با همان دید خواهد نگریست.
در زمان حکومت کرزی همه مردم شاهد بودند که برای تعین ریاست مجلس نمایندگان کشور چه رشوه های کلانی از سوی حکومت به نمایندگان پرداخت می شد ،و چه رقابت های سخیفی که از سوی حکومت به راه می افتاد،و چه طرفداری های نا صوابی که از سوی حکومت و شخص کرزی صورت می گرفت . سرانجام این دید باعث شد که یک مجلس قدرت مند ملی بوجود نیاید و در نیتجه از یک طرف قانون گذاری درست صورت نگیرد و از طرفی هما شراف و نظارت بر کارکرد حکومت به حداقل برسد.
برای کاهش فساد در یک حکومکت هم چنان که ایجاد و تقویت یک دستگاه قضایی از اهمیت برخوردار است، وجود یک مجلس قدرت مند هم میتواند از بار فساد بکاهد که متاسفانه حکومت در سالیان گذشته هیچگاه با جدیت برخورد نکرده و تصمیم جدی نگرفته است.لذا اگر دولت سقوط کند امری بعیدی نیست،سقوط حکومت هم بیش از آن که از بیرون باشد وابسته به کار کرد درونی حکومت و فسادی است که در دستگاه حکومت رسوخ یافته است.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 122878

مولف : م. سمنگانی

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 135 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 17:47

اکبر رستمی خبر داد:

پروژه کاریابی در وزارت احیا و انکشاف دهات رسما آغاز شده است

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ دلو ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۶

سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات، از طرح پروژه کاریابی این وزارت زیر چتر "برنامه کاریابی برای صلح" و آغاز رسمی آن خبرداد.

اکتر رستمی، سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات

اکتر رستمی، سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات

سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات، از طرح پروژه کاریابی این وزارت زیر چتر "برنامه کاریابی برای صلح" و آغاز رسمی آن خبرداد.
به گزارش خبرگزاری آوا، «اکبر رستمی»، سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات، در گفتگو با آوا عنوان کرد که این وزارت برنامه جدید خود را تحت نام "پروژه حفظ و مراقبت و کاریابی" زیر چتر برنامه کاریابی برای صلح طرح و کار عملی آن را رسماً آغاز کرده است.
آقای رستمی افزود: پروژه کار یابی، وزارت احیا و انکشاف دهات که از طریق شوراهای انکشافی –برنامه همبستگی ملی- تطبیق می شود در سه مرحله عملی خواهد شد که کار مرحله اول آن رسماً آغاز شده است.
او اضافه کرد در مرحله اول، وزارت احیا و انکشاف دهات ۳۷۳۴ قریه را در ۴۶ ولسوالی مربوط ۱۲ ولایت –لغمان، کنرها، ننگرهار، خوست، کندهار، فراه، هرات، بغلان، کندز، جوزجان، بلخ و فاریاب- مورد پوشش پروژه کاریابی خود قرار میدهد.
سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات تصریح نمود که هزینه مجموعی مرحله اول پروژه کاریابی وزارت احیا و انکشاف دهات بیش از ۲ میلیارد افغانی تخمین شده است که از سوی بانک جهانی پراخت میشود.
او خاطر نشان کرد که با تکمیل و تطبیق مرحله اول پروژه کاریابی وزارت احیا و انکشاف دهات، برای بیش از ۲۳۵ هزار نفر زمنیه اشتغال زایی کوتاه مدت فراهم میشود.
به گفته او؛ ولایت های که در این مرحله در نظر گرفته شده اند نظر به سه کتگوری -وضع امنیتی، میزان بیکاری، وضعیت آب و هوا- انتخاب شده اند.
رستمی، تاکید کرد که این پروژه در ۳۴ ولایت کشور تطبیق میشود و در مرحله دوم –بهار سال آینده- ۱۵ هزار قریه مورد پوشش برنامه کاریابی قرار خواهد داد.
او یاد آور شد که امکانات مالی و تعهد کشور های کمک کننده و جامعه جهانی برای پروژه کاریابی وزارت احیات وجود دارد و در بهار سال آینده از ۳۷۳۴ قریه به ۱۵ قریه افزایش خواهد یافت.
او هم چنان اضافه کرد که تا تابستان سال وزارت احیا و انکشاف دهات پروژه کاریابی را به ۳۶ هزار قریه افزایش خواهد داد که این پروژه به پوشش ملی میرسد و سراسر افغانستان را تحت پوشش قرار خواهد داد.
رستمی خاطر نشان کرد که در کنار پروژه کاریابی، وزارت احیا و انکشاف دهات نظر به کثرت پروژه ها پروژه های دیگری هم برای اشتغال زایی برای روستائیان دارد.
او اشاره کرد که در سال ۱۳۹۴ وزارت احیا وانکشاف دهات ۱۳۸۰۰ به بهره برداری سپرده است که هر کدام این پروژه ها در راستای اشتغال زایی و ایجاد کار در دهات نقش اساسی را دارد و میلیون ها شغل و فرصت های کاری کوتاه مدت را برای روستائیان فراهم نموده است.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 122879

مرجع : خبرگزاری صدای افغان )آوا) - کابل

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 140 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 17:46

چودری نثار علی خان:

فعالیت بیش از ۴۵ سازمان تروریستی در پاکستان

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ دلو ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۵

فعالیت بیش از ۴۵ سازمان تروریستی در پاکستان
وزیر داخله پاکستان گفت: بیش از ۴۵ سازمان تروریستی در این کشور فعالیت دارند که از نام داعش بهره می برند.
به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، چودری نثار علی خان؛ وزیر داخله پاکستان با اشاره به فعالیت سازمانهای داعشی در این کشور گفت: در حال حاضر  بیش از ۴۵ سازمان تروریستی در پاکستان برای انجام فعالیتهای خود از نام «داعش» بهره می گیرند.

وی افزود: داعش یک گروه تروریستی است که در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی در حال انجام عملیات تروریستی است.

 علی خان ادامه داد: ارکان تصمیم گیرنده و رهبری داعش در پاکستان وجود ندارند و رسانه ها به جای تبلیغات به نفع تروریستها رویه مثبتی اتخاد نمایند.

این وزیر پاکستانی اظهار داشت: تا تاریخ بازنشستگی راحیل شریف فرمانده کل ارتش پاکستان ۱۰ ماهی فرصت باقی مانده است و نواز شریف نخست وزیر این کشور دو هفته قبل از تمام شدن دوره فرماندهی راحیل شریف بر ارتش پاکستان در مورد تمدید یا عدم تمدید فرماندهی وی تصمیم گیری می کند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 122839

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 147 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 22:58

دانمارک ۵۵ میلیون دالر به وزارت معارف کمک میکند

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ دلو ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۰

دانمارک ۵۵ میلیون دالر به وزارت معارف کمک میکند
وزیر معارف از کمک ۵۵ میلیون دالری کشور شاهی دانمارک، به منظور تقویت سیستم تعلیم و تربیه کشور به این وزارت خبر داد.
دکتر اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف افغانستان، امروز(چهارشنبه) در یک نشست خبری گفت: امروز ما از دست آورد های بزرگی در بخش تعلیم و تربیه در کشور تجلیل میکنیم که بدون همکاری و حمایت مردم دنمارک این دست آورد ها ممکن نبود.
آقای بلخی افزود: دانمارک به وزارت معارف افغانستان در سیزده سال گذشته کمک های قابل ملاحظه ای نموده است و قرار است این کشور تا سه سال آینده نیز کمک هایش را به گونه مستقیم به این وزارت ادامه دهد.
وی خاطر نشان کرد که دنمارک متعهد شده است تا در سه سال آینده ۵۵ میلیون دالر دیگر را نیز به وزارت معارف کمک کند.
در همین حال وزارت معارف کشور "پروژه زیربنای تکنالوژی معلوماتی" را به کمک مالی کشور شاهی دنمارک در مقر این وزارت افتتاح کرد.
وزیر معارف تاکید کرد که با استفاده از این مرکز که مجهز با سیستم کمپیوتری است، وزارت معارف قادر خواهد بود تا با ریاست‌های معارف ولایات، کنفرانس ویدیویی برقرار کرده و آموزش آنلاین برای آنان داشته باشد.
بر اساس گفته های وزیر معارف کشور، کشور شاهی دنمارک در ۱۳ سال گذشته، ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دالر از طریق وزارت مالیه به این وزارت کمک کرده است.
وزیر معارف هم چنان اشاره کرد که تاکنون کشور شاهی دنمارک در زمینه چاپ ۱۴۰ میلیون کتاب درسی با این وزارت همکاری نموده است که ۲۰ میلیون آن در سال آینده بین دانش آموزان ولایات مختلف کشور توزیع خواهد شد.
در همین حال "اوفی ولفچویل"، سفیر کشور شاهی دنمارک در افغانستان نیز در این نشست گفت: دنمارک در آینده کمک های مالی خود را برای بخش معارف افغانستان، از طریق بانک جهانی ادامه خواهد داد؛ اما ۵۵ میلیون دالری را که در سه سال آینده به این وزارت کمک میکند، به گونه مستقیم خواهد بود.
آقای ولفچویل افزود: سرمایه گذاری بالای تعلیم و تربیه نسل‌های آینده، با ارزش‌ترین اقدام برای یک کشور می‌باشد، من معتقد‌م که آن عده از دختران و پسران افغان که به معارف با کیفیت دسترسی داشته‌اند، قوی‌ترین منبع در توسعه آینده افغانستان خواهند بود.
Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 122843

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 130 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 22:58

افتتاح موسسه ترویج سویابین درافغانستان

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ دلو ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۱

افتتاح موسسه ترویج سویابین درافغانستان
 عبدالستارمرادی، وزیراقتصاد کشور درافتتاح انجمن سویابین افغانستان گفت: سویابین منبع غنی پروتئین است که میتواند جایگزین گوشت شود ولی مانند گوشت دارای چربی های مضر نمی باشد.

وی افزود: نظر به اینکه استفاده این مواد خوراکی بسیارمفید می باشد وزارت اقتصاد نه تنها همکاری میکند بلکه این انجمن را حمایت مالی نیزمی نماید.

 مرادی ادامه داد: کوشش براین است تا ده فصید از نان مورد نیاز اردو ملی و پلیس ملی از سویابین تولید شود چون هم قیمت مناسب دارد هم نیروهای امنیتی میتواند ویتامین بدن شان را تقویت نمایند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد:  ما میتوانم بدون داشتن یخچال نان سویابین را درنقاط مختلف کشوربرای نیروهای امنیتی خود انتقال بدهم بدون اینکه این موادخراب شود.

 خان جان الکوزی رییس انجمن سویابین افغانستان ومعاون اتاق های تجارت نیز در ادامه عنوان کرد:  ما در۱۶ولایت توانستیم که کشت سویابین را ترویج کنیم و تعداد هفت هزار دهقان را دراین مورد تربیت نماییم که این خود نشان دهنده پشتبانی مردم ودهاقین کشت سویابین است.

رئیس انجمن سویابین افغانستان ابراز داشت:  این مود غذایی هم ارزان وهم مفید می باشد به همین لخاظ برای کشوری ما سویابین یک مواد عمده است چون کشورما دارای یک اقتصاد ضعیف می باشد.

الکوزی عنوان کرد: تامین امنیت غذایی برای مردم  باید بصورت دوام دار در تمام نقاط کشور عرضه شود تا مردم ما به شکل درست تغذیه نمایند.

وی افزود: سالانه درکشور یک میلیون تن آرد وارد می شود که  اگرکشت سویابین به صورت درست درافغانستان ترویج شود از این واردات نیز بی نیاز خواهیم شد.

همچنین تجاران کشورما سالانه دومیلیون دالرامریکایی موادی خوراکی ازکشورهای خارجی وارد می کنند که با کشت سویابین این واردات نیزکاهش می یابد.

ناجیه طارق معاون وزارت صحت عامه  نیز در ادامه اذعان داشت: استفاده ازسویابین دراطفال و خانم ها برای صحت وسلامتی شان بسیارمفید می باشد.

طاریق افزود: 60 فصید نفوس درافغانستان دچارسو تغذی می باشند که ۵۴ درصد آنان را اطفال تشکیل می دهند.

وی گفت:مردم ما تا کنون به غذایی واقعی صحی دسترسی ندارند به همین علت یک تعداد اطفال سالانه جان  شان را ازدست می دهند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 122844

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 141 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 22:58

رئیس جمهور روسیه به پاکستان می رود

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ دلو ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰

رئیس جمهور روسیه به پاکستان می رود
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای حضور در مراسم افتتاح احداث خط لوله گاز جنوب-شمال،پاکستان، به زودی به اسلام آباد سفر خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، پوتین، حدود سه ماه دیگر، بنا به دعوت نخست وزیر پاکستان برای افتتاح آغاز عملیات احداث پروژه دو میلیارد دالی که شرکت های روس سرمایه گذار اصلی و مجری آن خواهند بود، به اسلام آباد سفر خواهد کرد.

پیشتر هم اخباری در رسانه های پاکستان مبنی بر احتمال سفر پوتین به این کشور منتشر شده بود اما منابع رسمی روسیه اخیرا اعلام کرده بودند سفر رئیس جمهوری این کشور به پاکستان قطعی نشده است.

اخیرا امریکایی ها اعلام کردند که شرکت روس آر-تی لگوبال ریسورسز RT-Global Resources که قرار است برای پاکستان پروژه خط لوله گاز اجرا کند، جزو شرکت های تحت تحریم امریکا است و دلیل اصلی سفر اخیر وزیر نفت پاکستان به روسیه هم به احتمال زیاد، مربوط به همین موضوع بوده است.

با توجه به اینکه قرارداد احداث خط لوله گاز، قراردادی میان دولت های پاکستان و روسیه است، حتی درصورت تحریم شرکتی که قرار است مجری آن باشد، طرف روس می تواند شرکت اجرا کننده را تغییر دهد.

براساس این قرارداد، روسیه مبلغ دو میلیارد الر برای احداث این خط لوله ویژه انتقال گاز ال.ان.جی به طول بیش از یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر سرمایه گذاری خواهد کرد و قرار است فاز اول این طرح که به طرح خط لوله جنوب – شمال معروف است، پیش از پایان سال ۲۰۱۷ میلادی تکمیل شود و تکمیل نهایی آن در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

پیش از این شاهد خاقان عباسی وزیر نفت پاکستان درباره هدف از احداث این خط لوله، گفته بود که به دلیل نیاز شدید مناطق شمال پاکستان به گاز از جمله مراکز صنعتی این منطقه، خط لوله گاز کراچی – لاهور با هدف انتقال بخشی از گازهای وارداتی به مناطق شمال پاکستان احداث می شود.
پاکستان حدود یک هفته پیش هم قرارداد واردات گاز مایع از قطر را نهایی کرد.
شاهد خاقان عباسی گفت که این خط لوله برای انتقال گاز وارداتی از قطر و نیز در آینده برای گاز وارداتی از ایران به مناطق شمال پاکستان استفاده خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 122813

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 142 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 13:41

پیرترین زن جهان ۱۱۹ سالگی خود را جشن گرفت

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ دلو ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۶

پیرترین زن جهان ۱۱۹ سالگی خود را جشن گرفت
سلینا کارمن، با ۱۱۹ سال سن، مسن ترین فرد جهان است.

به گزارش خبرگزاری آوا به نقل از منابع خبری سلینا کارمن، پیرزن ۱۱۹ ساله ای است که در حاشیه شهر بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین زندگی می کند.

وی روز دوشنبه به همراه چهار فرزند و نوه ها و نتیجه‌های خود صد و نوزدهمین سالگرد تولد خود را جشن گرفته است.

وی همواره گفته است راز زندگی طولانی او سه چیز است:کار سخت، زندگی همراه با عشق و پیاده روی های طولانی.

پیش از این مسن ترین فرد شناخته شده جهان «جیروئمون کیمورا» از کشور جاپان بود که در ماه ژوئن گذشته در سن ۱۱۶ سالگی درگذشت.

بعد از فوت وی، براساس کتاب رکوردهای جهانی گینس، پیرترین فرد حاضر در جهان «مسائو اوکاوا» از کشور جاپان با ۱۱۵ سال سن است.

درصورت تایید مدارک هویتی خانم کارمن از سوی مقامات رسمی، وی می تواند مسن ترین شخص جهان شمرده شود.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 122814

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 180 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 13:41

دستگیری یک تروریست در لباس زنانه

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ دلو ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۸

دستگیری یک تروریست در لباس زنانه
Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 122818

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 146 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 13:41

کاروان مواد غذایی به هفت شهر تحت محاصره در سوریه اعزام می شوند

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ دلو ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۱

استفان دی میستورا، نمایندۀ سازمان ملل در امور سوریه از توافق به دست آمده با دولت سوریه برای ارسال کمک های انساندوستانه به هفت شهر تحت محاصره ارتش این کشور خبر داد.
این توافق در دیدار نمایندۀ سازمان ملل که در حال حاضر در دمشق بسر می برد با ولید المعلم، وزیر خارجۀ این کشور به دست آمده است.

این شهرها که عبارتند از دیرالزور، فوعه، کفریا، مضایا، زبدانی، کفربتنا و معادمیه الشام به دلیل حضور گروههای مسلح مخالف دولت از سوی ارتش سوریه در محاصره قرار گرفته اند و همین امر موجب شده که مواد غذایی در این مناطق به سختی یافت شود.

فرهان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در همین رابطه گفت:«سازمان های انساندوستانه در حال آماده کردن کاروان هایی هستند که قرار است طی روزهای آینده به سوی مناطق مورد نظر حرکت کنند.
همانگونه که فرستادۀ سازمان ملل در دمشق به خبرنگاران گفته است، اعزام آزمایشی قرار است از روز، چهارشنبه صورت بگیرد.»

منظور از اعزام آزمایشی امنیت این مناطق برای اعزام کاروان حامل محموله های مواد غذایی و اطمینان از عدم حمله به این کاروان هاست.

آخرین کاروان کمک های انساندوستانه در ماه ژانویه به شهر مضایا و روستاهای فوعه و کفریا اعزام شده بود. بنا به گفتۀ دیده بان حقوق بشر سوریه، به دلیل عدم دسترسی به مواد غذایی دست کم ۲۵ نفر بر اثر گرسنگی جان خود را در این شهرها از دست داده اند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 122809

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 119 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 12:25

ایجاد ساختمان های معیاری برای مراکز صحی غزنی

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ دلو ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۲

ایجاد ساختمان های معیاری برای مراکز صحی غزنی
 وزیر مشاور رئیس جمهور در امور ساختمانی گفت: دولت مرکزی تصمیم دارد که برای شفاخانه ولایتی غزنی و دیگر مراکز صحی این ولایت ساختمان های معیاری اعمار نماید.
به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، یوسف پشتون؛ وزیر مشاور ریاست جمهوری در امور ساختمانی هدف از سفرش به ولایت غزنی را بررسی وضعیت تعمیر شفاخانه ها و کلینیک های دولتی در این ولایت عنوان کرد.

وی افزود: ریاست جمهوری طی فرمانی به وزارت خانه های صحت عامه، شهر سازی، مالیه و برخی دیگر از ادارات مربوطه دستور داده است که وضعیت ساختمان های مراکز صحی تمام ولایات کشور را بررسی نمایند ودر صورت لزوم ساختمان های جدید و معیاری برای این مراکز اعمار گردد.

 عبدالجامع جامع؛ عضو شورای ولایتی غزنی ادامه داد:  ساختمان فعلی شفاخانه ملکی غزنی ۴۰ سال قبل مطابق نیاز مندی های آن زمان ساخته شده بود و در شرایط فعلی جوابگو نمی باشد.

وی اظهار داشت:در دور اول ریاست جمهوری آقای کرزی؛ رئیس جمهوری قبلی افغانستان، ساختمان جدید مطابق معیار های روز برای شفاخانه ملکی غزنی منظور شده بود قرار شد که این ساختمان در زیر بنای ۲۰ جریب زمین در حومه شهر غزنی ایجاد گردد حتی کار اعمار آن سال ها قبل افتتاح گردید که متاسفانه طی چند سال به اندازه ده فیصد کار انجام نشده است.

داکتر ضیاگل اسفندهی؛ رئیس صحت غزنی در ادامه خاطر نشان ساخت:  کار روی ساختمان جدید شفاخانه ملکی غزنی جریان دارد و تابحال به اندازه ۱۴ فیصد کار آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه وزارت صحت مصمم است که کار این ساختمان را به پایان رساندگفت:در سطح ولایت غزنی حدود ۸۷ مرکز صحی وجود دارد که به استثنای ولسوالی گیرو در سایر ولسوالی ها این مراکز فعال می باشند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 122812

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 127 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 12:25

از شهرک هوشمند تا فساد هوشمند!
هیات حقیقت یاب برای بررسی رهایی خلیل الله فیروزی و سهم آن در ساخت شهرک هوشمند تایید کرده که عبدالعلی محمدی؛ مشاور حقوقی رییس جمهوری از صلاحیت های خود به شکل غیرقانونی استفاده کرده است.

غلام حسین فخری؛ از اعضای این هیات و سرپرست اداره عالی مبارزه علیه فساد اداری می گوید که بررسی های آنها نشان می دهد که تمامی مکتوب هایی که از سوی آقای محمدی به ادارات دولتی صادر شده مبنای حقوقی و قانونی نداشته است.

آقای فخری گفت که برخی ادارات دولتی به شمول وزارت های شهرسازی، مالیه، داخله، مدیریت تصفیه کابلبانک، اداره امنیت ملی و حتی اداره دادستانی بدون توجه به مبنای قانونی این مکتوب ها براساس آن، اجراآت کرده اند.

فخری تاکید کرد که عبدالعلی محمدی درک کافی از قانون نداشته است.

او اجراآتی که مطابق دستور مشاور حقوقی رییس جمهوری صورت گرفته را خلاف ماده ۱۵ قانون مبارزه با فساد، ماده ۱۶ قانون تدارکات و ماده های ۱۲۲ و ۱۲۹ قانون اساسی خواند.

در صورتی که یافته های گزارش هیأت حقیقت یاب به ریاست سرپرست اداره عالی مبارزه با فساد اداری تایید شود، کارشناسان می گویند که این یک آسیب جدی به روند مبارزه با فساد اداری از سوی حکومت وحدت ملی است؛ زیرا به به باور این کارشناسان، رییس جمهور اشرف غنی، در نخستین روزهای آغاز به کارش به عنوان رییس جمهور، دوسیه معلق فساد بزرگ مالی در کابلبانک را باز کرد و دستور بازداشت، پیگرد و محاکمه قضایی عوامل آن را صادر نمود.

پس از مدتی، این دوسیه اگرچه نه به صورت کامل، بسته شد و شماری از متهمان ردیف اول آن، راهی زندان شدند و به علاوه آن، به استرداد اموال و دارایی های مردم و دولت نیز محکوم گردیدند.

در این میان، رییس جمهوی، عبدالعلی محمدی؛ مشاور حقوقی خود را مسؤول تصفیه کابلبانک گماشت و اکنون براساس یافته های گزارش هیات حقیقت یاب، آقای محمدی به دلیل «نداشتن درک کافی از قانون» نه تنها در راستای زدودن آخرین لکه های فساد و سوء استفاده مالی از دوسیه کابلبانک بر پایه قوانین رسمی کشور، عمل نکرده است؛ بلکه خود نیز در این روند فاسد، به فساد آغشته گشته و برخلاف مواد قوانین مبارزه با فساد، تدارکات و قانون اساسی، اقدام به آزادسازی یکی از متهمان درجه یک دوسیه کابلبانک و زمینه سازی برای امضای قرارداد شهرک هوشمند کرده است.

با این حساب، از دید ناظران، اقدام به افتتاح شهرک هوشمند برای یک مجرم زندانی، به معنای وجود شبکه ای قدرتمند و پیچیده از فساد هوشمندی است که در تار و پود ادارات دولتی تا عالی ترین سطوح اجرایی، قضایی و امنیتی، ریشه دوانده است؛ زیرا بر اساس گزارش غلام حسین فخری؛ از اعضای این هیات حقیقت یاب و سرپرست اداره عالی مبارزه علیه فساد اداری، نه تنها عبدالعلی محمدی به عنوان مشاور حقوقی رییس جمهور بلکه بسیاری دیگر از ادارات از جمله وزارت های شهرسازی، مالیه، داخله، مدیریت تصفیه کابلبانک، اداره امنیت ملی و حتی اداره دادستانی بدون توجه به مبنای قانونی این مکتوب ها براساس آن، اجراآت کرده اند.

بنابراین، عامل اصلی این اقدام، عبدالعلی محمدی شناخته می شود؛ زیرا بر بنیاد یافته های این هیات، تمامی اجراآت و اقدامات صورت گرفته، بر اساس مکتوب های صادره از جانب او، انجام گرفته است؛ اما این ناعادلانه است که در یک دوسیه پیچیده و دارای ابعاد و زوایای گوناگون، فقط یک نفر مسؤول شناخته شود.

به باور منتقدان، به جز آقای محمدی، مسؤولانی از دیگر ادارات یادشده نیز که بدون توجه به آرای محاکم قضایی و بی در نظرداشت دستورات صریح و مؤکد قوانین نافذه کشور، اقدام به اجرای نامه های مشاور حقوقی آقای غنی کرده اند، باید مورد پیگرد قرار بگیرند و در برابر کاری که انجام داده اند، محاکمه شوند.

صرف نظر از این، از دید آگاهان، آنچه در نتیجه این اقدامات صورت گرفت، اعتبار حکومت وحدت ملی در زمینه مبارزه با فساد اداری را از بنیاد زیر سؤال برد؛ زیرا دوسیه کابلبانک نخستین و تنها پرونده ای بود که حکومت وحدت ملی برای فسادزدایی، آن را گشود؛ اما در نهایت، به افتتاح شهرک هوشمند از سوی یک زندانی منجر شد و در نتیجه یافته های هیات تحقیق، شهرک هوشمند به فساد هوشمند و سیستماتیک، منتهی گردید.

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 171 تاريخ : سه شنبه 27 بهمن 1394 ساعت: 3:09

کشف مقادیر زیادی سلاح ساخت امریکا و اسرائیل درسوریه

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ دلو ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۲۶

کشف مقادیر زیادی سلاح ساخت امریکا و اسرائیل درسوریه
ارتش سوریه باهمکاری کمیته های مردمی یک خودروی حامل صدها مین ضدزره ساخت آمریکا و رژیم صهیونیستی کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری آوا به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه ، نیروهای ارتش سوریه مقادیر زیادی سلاح و مهمات ساخت امریکا و رژیم صهیونیستی را که در حال ارسال برای افراد مسلح بود کشف و توقیف کردند.

نیروهای ارتش سوریه در غرب سویداء با همکاری اهالی این منطقه یک موتر حامل مقادیر زیادی سلاح و مهمات را که عازم شرق درعا بود توقیف کردند.
تسلیحات و مهمات توقیف شده شامل هفت موشک انداز ضدزره ساخت اسرائیل و ۶۲ موشک ضد زره و ۱۲۸ قبضه از انواع آرپی جی و همچنین ۴۳ قبضه خمپاره است.

نیروهای ارتش سوریه با همکاری کمیته های مردمی این کشور همچنین یک موتر حامل صدها مین ضد زره ساخت امریکا و رژیم صهیونیستی کشف کرده اند. این محموله که عازم منطقه بادیة السوریه در نزدیک مناطق شرقی سویدا بود، در جاده إرا کشف و ضبط شد.

ارتش سوریه در حومه درعا و سویداء به عملیات علیه گروهک های تکفیری ادامه می دهد و به اعتراف خودشان در شبکه های اجتماعی در اینترنت شمار زیادی از آنها تاکنون به هلاکت رسیده اند و بسیاری از ادوات و تجهیزات آنها منهدم شده است. نیروهای ارتش سوریه در درعا تجمعات اعضای جبهة النصره را در بصرا الشام در شرق این شهر هدف قرار داده اند. در این حملات شمار زیادی از این تروریست ها به هلاکت رسیدند.

نیروهای ارتش سوریه همچنین استحکامات گروه های تکفیری را در چند منطقه درعا هدف قرار دادند. یکی از اماکن در شلیک خمپاره و سنگرهای مستحکم تروریست ها در محله الکرک و همچنین سنگرها و ادوات نظامی مورد استفاده آنها در محله العباسیه و شرق میدان بصری در درعا منهدم شده است.

نیروهای ارتش سوریه آخرین اماکن حضور تروریست ها را در شرق منطقه بجابجه مورد حمله قرار دادند و اماکن استقرار تروریست ها را در غرب محله المنشیه و اطراف پایگاه دفاع هوائی و گمرک قدیم منهدم کردند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 122755

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 130 تاريخ : سه شنبه 27 بهمن 1394 ساعت: 3:09

ابوبکربغدادی"رهبر گروه تروریستی داعش، بیش از یکسال در وزیر اکبرخان کابل زندگی کرده است
اشاره: پروفیسور استاد محمداسماعیل قاسمیار، از شخصیت های برجسته و از عناصر حقوق دان مطرح کشور و نیز عضو و مشاور روابط بین الملل شورای عالی صلح افغانستان، در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سیدعیسی حسینی مزاری رئیس عمومی مرکزفعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان و هیئت همراه، به پرسش هایی از سوی ایشان پاسخ گفت که با توجه به اهمیت آن و طرح مطالب بسیار مهم، خبرگزاری صدای افغان(آوا) مفاد این گفت و شنود و پرسش و پاسخ را، به صورت جداگانه تنظیم کرده و اینک از نظر مخاطبان این خبرگزاری نیز گذرانده می شود
................................

خوشبینی ها برای آمدن صلح در افغانستان افزایش یافته است
......................................
به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا) از کابل، مشاور روابط بین‌الملل شورای عالی صلح افغانستان، می گوید؛ دلایل زیادی نشان می دهد که پاکستان از روی اجبار تغیر در اجندای پنهان و آشکار خود آورده و تمایل به صلح دارد.

عوامل رویکرد پاکستان به صلح
..........................................
محمد اسماعیل قاسمیار، در گفتگوی ویژه با خبرگزاری صدای افغان(آوا) خاطر نشان کرد؛ برداشتی که از انکشاف نشست چهارجانبه به عمل آمده، تا حدودی خوشبینی ها و امیدواری ها را برای آمدن صلح در افغانستان افزایش داده است.
عامل اول؛ فشاراقتصادی بر پاکستان
.................................
وی افزود: ما عقیده داریم که پاکستان بنا بر دلایل اقتصادی و بیرون رفت از بحران اقتصادی به خصوص بحران انرژی که یک راه حل آن پروژه "TAPI" است که از افغانستان می گذرد، تمایل به صلح و نزدیکی روابط دارد.

عامل دوم؛ فشار امریکا وچین برپاکستان
...........................
مشاور روابط بین‏الملل شورای عالی صلح هم چنان فشار آوردن ایالات متحده امریکا و چین بالای این کشور از دیگر دلایل تمایل پاکستان به صلح عنوان کرد.
به گفته وی؛ امریکا که یکی از متحدان استراتیژیکی پاکستان است، طی 13 سال گذشته بیش از 30 میلیارد دالر به پاکستان کمک های مالی نموده است که بعضی از اعضای گانگریس آن کشور گفته اند؛ این کمک ها هدر رفته است.
عضو شورای عالی صلح، هم چنان به چین اشاره نموده گفت که چین نیز می خواهد 46 میلیارد دالر را در پاکستان سرمایه گذاری کند و نگران تندروهایی است که توسط این کشور تربیه می شود، از همین رو چین نیز از پاکستان می خواهد که همکاری صادقانه در آوردن صلح در افغانستان داشته باشد.

عامل سوم؛ فشار کشورهای منطقه بر پاکستان
......................................
آقای قاسمیار همچنان به نشست های منطقوی اشاره نموده افزود که اجماع منطقوی همانند "شانگهای" و نشست های دیگری که کشور های منطقه در آن اشتراک دارد، نیز درک کرده اند که تهدیدی که فعلاً افغانستان را متوجه خود ساخته، اگر جلوگیری نشود به زودی دامن آنانرا نیز می گیرد، از همین رو آنان نیز بالای پاکستان فشار آورده اند.
وی، تاکید کرد که ما شاهد یک تغیر در روش پاکستان هستیم و این تغیر را به نفع تامین صلح و ثبات در افغانستان می بینیم.

عامل چهارم؛ فشار ناامنی ها بر پاکستان
.................................
او خاطر نشان کرد؛ سران حکومت پاکستان بار ها گفته اند که "صلح و ثبات در افغانستان به معنای صلح در پاکستان است"، حالا پاکستان خود نیز نا امن شده است و این نا امنی ها را که مشاهده می کنیم، باورمند می شویم که استراتیژی پاکستان تغیر کرده است.

آبرو و حیثیت امریکا و چین در گرو آوردن صلح به افغاستان
..........................................
پروفیسور قاسمیار، همچنان تصریح نمود که امریکا و چین که در نشست صلح میان کابل و اسلام آباد اشتراک ورزیده بودند در صورتی که صلح را آورده نتوانند، آبروی آنان در گرو است، از همین رو فشار را روی پاکستان بیشتر نموده اند.

عامل کندی روند پروسه صلح
...................................
در همین حال قاسمیار، چند دستگی در رهبری طالبان و جنگ بر سر رهبری و قدرت میان آنان را از موانع بزرگ که سد راه و باعث کندی پروسه صلح در افغانستان می شود، عنوان کرد و گفت که این چند دستگی بالای پروسه صلح اثر بد از خود به جا می گذارد.

صادق بودن و نبودن امریکا در خصوص آوردن صلح به افغانستان
....................................
این استاد حقوق، در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه "آیا واقعاً امریکا در قول خود صادق است، چون سخنانی وجود دارد که امریکا خود حامی تروریزم است و از این طریق می خواهد روی روسیه و خاورمیانه فشار بیاورد و اهداف بلند مدت خود را در افغانستان تطبیق کند" گفت: این واقعیت وجود دارد که امریکا امروز خود را رهبر جهان می داند و اینها دارای استراتیژی بلند مدت در سطح جهان، مخصوصاً در کشور های نفت خیز و ثروتمند - شرق میانه - هستند.
عضو شورای عالی صلح افزود: می توان گفت که کل دنیا ناامن شده و امنیت خود را از دست داده است و زمانی که ناامنی ها گسترده می شود، دامان همه را می گیرد که باعث بیداری وجدان بشری شده و این وجدان حکم بر جمع کردن دامن نا امنی می کند.

عوامل ناامنی افغانستان؛
............................
عامل اول- نقطه تلاقی بودن کشور از نظر تلاقی طرح ها و توطئه های کشورهای بزرگ علیه همدیگر
....................................
مشاور روابط بین الملل شورای عالی صلح، یاد آور شد که مشکل افغانستان منحصر به فرد بودن آن از نظر ژئوپولوتیک است که اگر امریکا نسبت به روسیه و چین پلانی و یا بر عکس این کشور ها نسبت به امریکا پلانی داشته باشند، از افغانستان می گذرد.
او تصریح کرد که افغانستان خیلی وقت ها به خاطر خودش نا امن نمی شود بلکه بخاطر پلان هایی که از طریق افغانستان می گذرد نا امن می شود.

عامل دوم - مافیای بین المللی مواد مخدر
..................................
مشاور روابط بین‏الملل شورای عالی صلح هم چنان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "تحلیل هایی وجود دارد که کسانی در خود دولت افغانستان علاقه به صلح ندارند و به دنبال نا امنی ها در کشور است" گفت: یکی از عوامل نا امنی مواد مخدر است که قاچاق آن به صورت خام و یا مشتقات آن میلیارد دالری است.
پروفیسور قاسمیار افزود: در کشت، قاچاق وتوزیع مواد مخدر افغانستان، مافیایی جهانی ارتباط دارد و رونق بازار مواد مخدر یکی از انگیزه هایی است که به ناامنی ها دامن زده و مانع صلح می شود، چون اگر افغانستان آرام باشد آنان منافع خود را در خطر می بینند.

عامل سوم؛ حلقات زورمند و تفنگ به دستان
................................
وی همچنان گفت: پدیده دیگر، حلقات زورمند، قوماندان‏ها و تفنگ بدستان است که زندگی آنها بیشتر مربوط به نا امنی می شود و یکی از علل ریشه ای نا امنی است که به دوام ناامنی و بی ثباتی کار می کند.

عامل چهارم؛ منافع کشورهای قدرتمند
........................................
مشاور روابط بین‏الملل هم چنان منافع اکثر کشور های دیگر را در افغانستان یکی از عوامل نا امنی عنوان کرده افزود: عامل سوم بی ثباتی در افغانستان منافع یک عده کشورها است، مثلاً طالبی که متلاشی ساخته بودند، چطور بار دیگر قدرتمند شد؟ این می رساند که خیلی کشورها در مسئله افغانستان ذی النفع اند، و بازی افغانستان بازیگر های خیلی قدرتمندی دارد.
با آنهم قاسمیار تاکید کرد که با تمام این پیچیدگی ها باید امیدوار بود که بالاخره مردم ما هم شاهد صلح مقطعی خواهیم بود.

عامل مهم نا امنی درافغانستان؛ نفوذ گروه های فشار در داخل دولت افغانستان
......................................
عضو شورای عالی صلح در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا مافیا هم در دولت نقش دارد؟" گفت که قدرتمندان، گروه های فشار و گروه های قدرت اند و مناصب دولتی هم به اینها می رسند و آنان برای حفظ قدرت خود و برای بقای خود، کاری می کنند که بعضی اوقات منافع کشور را به خطر مواجه می کنند.

اعضای گروه تروریستی ی داعش، اتباع افغانی نیست
...............................
مشاور روابط بین‏الملل شورای عالی صلح در پاسخ به این سوال که "معمولاً صحبت های صلح متوجه طالبان است در حالی که گروه داعش نیز در این اواخر در نا امنی کشور دست باز دارد و چقدر مطمئنید که سران طالبان اقناع گردند اما بدنه آن با داعش یکجا شود؟" گفت: در پروسه صلح طرف صحبت ما مخالفین مسلح افغانی و اتباع افغانی است در حالیکه مسؤلین و فرماندهان و اکثر نیروهای داعش خارجی و اتباع غیر افغانی است.
رئیس اسبق لویه جرگه اضطراری، تصریح نمود که افراد داعش در افغانستان از سوریه، مصر، عراق و دیگر کشور ها نیامده اند بلکه یک عده طالبان پاکستانی اند که رنگ بیرق خود را تبدیل کرده اند و یا اینکه توسط پول و مادیات اقناع گردیده اند.
وی خاطر نشان کرد که یک عده کشورهای اسلامی، خود داعش را کمک کرده و آن را ایجاد کرده اند، همچنان داعش پول فراوان دارد که از این پول خود تجهیزات پیشرفته ای خریده است.
به گفته آقای قاسمیار، داعش به مراتب سازمان یافته تر از نسبت به طالبان عمل می کند.
وی همچنان خاطر نشان کرد که "ابوبکر البغدادی" رهبر گروهک تروریستی داعش بیش از یک سال در زمان طالبان در وزیر اکبر خان زندگی کرده است و خود را جهادی می دانسته است.

ریشه اختلاف میان افغانستان و پاکستان از دیورند آب می خورد
پرفیسوراسماعیل قاسمیار هم چنان می گوید که ریشه اختلاف بین افغانستان و پاکستان از دیورند آب می خورد و تا کنون لویه جرگه های افغانستان که تمامیت ارضی و استقلال مربوط آن می شود، معاهده دیورند را نپذیرفته اند، اما پاکستان آن را انجام شده می داند چون صد سال تیر شده است.
به گفته این شخصیت برجسته کشور؛ پاکستان فکر می کند که ما ضعیف هستیم از همین رو حتی چند کیلومتر پایگاه نظامی خود را به خاک افغانستان پیش آورده که این اشغال را می رساند.
آقای قاسمیار در ادامه افزود: در حالی که ما روس را شکست دادیم، بریتانیایی را که خودش پاکستان را ایجاد کرد ما شکست دادیم و هیچگاهی ضعف نداریم.
به گفته وی، در موضوع خط دیورند بهترین گزینه این است که خود مردم در این رابطه تصمیم بگیرند.

ایران در ایجاد و حمایت طالبان نقش نداشته از همین رو در پروسه صلح شامل نیست!
...................................
آقای قاسمیار در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "افغانستان برای آوردن صلح متوسل به قطر، ترکیه، آمریکا و چین می شود، اما چرا به ایران؛ که یک کشور قدرتمند منطقوی و حتی جهانی است و نیز از ابتدای جهاد در کنار مردم افغانستان و بعد از سقوط طالبان نیز همواره حامی دولت و مردم افغانستان بوده و شخصیتهای ایرانی همواره امنیت و ثبات افغانستان را امنیت و ثبات خود دانسته اند، متوسل نمیشود؟" گفت: طالبان بیشتر به طرف کشورهای غربی و عربی تعلق دارد.
این شخصیت فعال در عرصه صلح با طالبان، اشاره به سخنان "بینظیر بوتو" کرد و گفت: بوتو گفته بود که این تنها پاکستان نبود که طالبان را به وجود آورد بلکه امریکا، انگلیس و عربستان سعودی نیز در این قضیه دخیل بودند از همین رو بیشتر از منشا ایجائ و حمایت طالبان برای آوردن صلح، کمک گرفته می شود.
وی تاکید کرد که ایران در ایجاد و حمایت گروه طالب نقش نداشته است، از همین رو در پروسه صلح شامل نشده است.

آقای قاسمیار یاد آور شد که آسمان دوستی میان افغانستان و ایران به دلیل اینکه ادعای ارضی وجود ندارد عمدتاً صاف بوده است و در فرهنگ، وجوه دینی، تاریخ و خیلی چیزها مشترکات بین دو کشور وجود دارد.
او خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران همیشه با افغانستان بوده و زمانی که جهاد شروع شد ایران پشتبان جهاد افغانستان بود و در زمان مقاومت نیز از مقاومت پشتبانی کرده است، در بحث مهاجرین نیز سهولت هایی را در نظر گرفته است.

- - , .

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 135 تاريخ : سه شنبه 27 بهمن 1394 ساعت: 3:09